Előszó

2013. január 19., szombat

Piskóta alaprecept



Ez a legegyszerűbb piskóta recept. A cukrász iskolákban is ezt oktatják. Ezért iskolai receptnek is szokták nevezni. Az anyaghányad egy 23 cm átmérőjű tortakarikához elegendő.

6 db tojás kettéválasztva
120 g cukor
120 g liszt

Elkészítés
A sütőt előmelegítjük 160 C-fokra.
A sütőkarika alját becsomagoljuk sütőpapírral.
A tojás sárgáját habosra keverjük.
A tojás fehérjéből és a cukorból, nem túl kemény habot verünk. Olyasmi állaga legyen, mint a tejfölnek, amikor nincs kikeverve.
A felvert sárgáját és a felvert fehérjét óvatosan összeforgatjuk.
Apránként óvatos mozdulatokkal belekeverjük a lisztet.
Habkártyával a sütőkarikába szedjük, és felhúzzuk a karika széléig, így homorú formát adva a piskótának.
40 perc alatt készre sütjük a piskótát.

Ízesítés
Vanília: 1 vaníliarúd kikapart belsejét, habosításkor keverjük a tojássárgájába.
Dió: 20 g finomra darált diót keverjünk a lisztbe. Ilyenkor ezt a mennyiséget számoljuk vissza a lisztből. Tehát 100 g liszt és 20 g dió.
Kakaós: 10 g jó minőségű kakaóport szitáljunk el a liszttel. Ebben az esetben is számoljuk vissza a liszt mennyiségéből.
Citrus: Egy citrom, vagy egy narancs (esetleg mindkettő) reszelt héját keverjük a tojássárgájába habosításkor.

Tippek trükkök:
Az összeesett piskóta leggyakoribb oka, a túl keményre vert fehérje.
Magyarázat: A tojásfehérje hab apró buborékokból áll, és a habosításkor juttatjuk bele a levegőt. A teljesen keményre vert fehérje esetében az apró buborékok pattanásig feszülnek és sütés közben, a levegő hőtágulása következtében kipukkadnak. Ekkor a piskóta tartása elvész és összeesik. Ez elkerülhető, ha nem verjük fel teljesen keményre a fehérjét.
A felvert sárgáját szedjük a felvert fehérjéhez, vagy fordítva? Teljesen mindegy az eredmény szempontjából. Arra azért figyeljünk, hogy a nagyobbik tálban tudjuk kényelmesebben összekeverni.
Ha a sütőnk nem süt egyenletesen, akkor a sütési idő felénél fordítsuk meg a piskótát, hogy mindenhol egyenletesen átsüljön.
Ha alulról éget a sütőnk, tegyünk be alulra még egy tepsit.
Ha még nem telt le a sütési idő és nem is sült meg a piskótánk, de már sötétedik a teteje, akkor túl magas a hőfok a sütőben. Megoldás: Vegyük lejjebb a hőfokot és a sütés befejezéséig takarjuk le a torta tetejét, sütőpapírral vagy alufóliával.
Hogyan ellenőrizzük, hogy megsült-e a torta? Először is ellenőrizzük, hogy letelt-e a sütési idő. Gyengéden nyomjuk meg a piskóta felületét. Ha nem érezzük és halljuk, hogy szörcsög a piskóta, hanem enyhén szivacsos szerkezetű, akkor megsült.
Ha a piskóta megsült, átfordítás előtt nem kell megliszteznünk a felületét. Tegyünk a forró tepsire egy sütőpapírt és arra fordítsuk a piskótát. Így nem fog leragadni és nem kel a lisztet söprögetnünk a torta betöltése előtt.


53 megjegyzés:

  1. Köszönöm, nagyon hasznos volt az infó!

    VálaszTörlés
  2. a várt alaprecept!! napokon belül kipróbálom, csak azért nem már holnap (aztán ki tudja nálam), mert van még a tanfolyamon készült tortából holnapra egy kicsi :-))
    köszi!!!

    VálaszTörlés
  3. Amint időm engedi, fázisfotókat is csatolok hozzá.

    VálaszTörlés
  4. Mar nagyon vártam! Én is kipróbálni (egy taskatortahoz) a heten! :))

    VálaszTörlés
  5. Szintén így készítek piskótát (picit más arányokkal),de a fehérjét mindig keményre vertem.Ezután nem fogom.Nagyon hasznos bejegyzés ismét,köszönöm!

    VálaszTörlés
  6. Szia, Edó!
    Milyen arányokkal készíted?

    VálaszTörlés
  7. Hát, eddig én is teljesen keményre felvertem a fehérjét. Meg úgy látszik a sütőpor is felesleges volt bele.
    Ma is tanultam valami fontosat! :)

    VálaszTörlés
  8. hálás köszönet neked Vili, hogy megtanultam piskótát sütni!!!
    életem legjobb piskótája lett, egy cm-t sem esett össze!
    viszont nekem a 23 cm-es formába nem fért bele..sőt.. 2 db 23-asban sütöttem és ezek lettek majdnem tele.. szóval egyben semmiképpen nem fér el.
    megcsináltam a tanfolyamon tanult krémet is, nagyon finom lett , bár keserübb jóval mint amit tőled kaptunk (pedig 50% os csokiból készitettem a megadott cukor mennyiséggel.. de ez a legkevesebb máskor változtatunk az arányokon)
    de azt hiszem ezentúl a fözött vajas helyett csak azt fogom használni!!!!!
    de hát a piskóta.. mióta vágytam rá, hogy megtanulhassam.. köszi!

    VálaszTörlés
  9. Szia, biii!

    Köszönöm, hogy megosztottad tapasztalataidat. Korrigálom a mennyiséget. Viszont örülök, hogy jól sikerült. A trüffelkrémnél, a cukor mennyiségével, illetve a felhasznált csokoládé kakaótartalmával variálhatsz az ízén.

    VálaszTörlés
  10. Szia Vili!
    Légkeveréssel sütötted esetleg? Mert én is megsütöttem hétvégén, ellenőriztem is ahogy mondtad, hogy ne szörcsögjön a teteje, de jóval tovább kellett sütnöm 40 percnél. Az eredmény nagyon finom lett és jó állagú, szóval semmi baj, csak nekem a 40 perc nagyon kevésnek bizonyult. Nem tudom, hogy ez számít-e de a kapcsos tortaformám, amiben sütöttem, ugyan 23-as, viszont magasabb lehet a fala annál, amilyen a Te karikád, így a tészta nem is jött fel olyan kifutásig mint a videódon, ezáltal nekem ugye nem is kellett fejreállítanom... Egyszóval köszi a tuti receptet, nagy sikere volt, nemsokára a karamellás tortát csinálom meg vele. Üdv, Kata, az új lány, aki megígéri, hogy legközelebb rövidebbre fogja! :)

    VálaszTörlés
  11. Szia, Danny Zuko, ill. Kata!

    A Miele sütő légkeveréses és van benne nedvességtartalom csökkentő program is ez által csökken a sütési idő. Viszont ezt egyéb tényezők is befolyásolhatják. Minden sütő más, és vannak eltérések, mind hőfokban, mind sütési időben. Mindenkinek ki kell tapasztalnia a saját sütőjét. A lényeg hogy végül sikeresen megsült. Remélem a további tapasztalataid is sikeresek lesznek.
    Üdv: Farkas Vilmos

    VálaszTörlés
  12. Szia!
    Köszönöm szépen a választ, legközelebb én is légkeveréssel sütöm.

    VálaszTörlés
  13. Szia!
    Sikerélmény (végre)és még finom is. Köszi a sok trükköt, viszont lenne egy nem túl kicsi kérésem. (persze ha lehetséges) A kisebbik fiam tej- tojásfehérje érzékeny. Azt hiszem ezzel mindent elmondtam:) A tejet ki tudom váltani rizs- vagy zabtejjel bár a zsírtartalma kisebb, a tojást 2 db tojássárgájával szoktam helyettesíteni és a batyu, kakaós csiga is nagyon finom lett de a piskótával bajba vagyok. Áprilisba lesz 5 éves és még nem tudtam neki igazi tortát adni egy szülinapjára sem. SEGÍTSÉG?:)))))))

    Előre is köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Mindig nagyon sajnálom a különböző ételallergiákban szenvedőket, főleg ha kisgyermekről van szó. Március végén fogok legközelebb forgatni. Megígérem, hogy összerakok neki egy tortát. Elárulod, hogy hívják a kisfiad?
      Üdv: Farkas Vilmos

      Törlés
    2. Szia!
      Köszi! Köszi! Köszi! Már a Párizsi krém is elkészült zabtejszínnel, növényi vajjal és persze Holland kakaóval, mert a "csokis krém" az igazi, és mivel más állagú zsírtartalmú a "tejszín" a videó nagyon sokat segített, hogy mire kellene hasonlítania. Sőt annyira jó lett hogy idős háziasszony kérte a receptet és nem akarta elhinni hogy tejmentes. Még egyszer ezer köszönet és nagyon várom a receptet. Rómeó pedig a tortát:)
      Üdv: Darvas Tímea

      Törlés
  14. Nekem egy kicsit száraz lett a tészta, ahhoz a piskótához képest, amit az én módszeremmel készítek (sárgájához rakom a cukrot, a fehérjébe csak sót). Minden más egyéb tényezőben veri az én régi módszeremet ez a recept. Hogy tehetném szaftosabbá? Egy kis zsiradék esetleg?

    VálaszTörlés
  15. Ettől a módszertől nem lesz szárazabb, az inkább a sütésen múlott. Adagolhatunk hozzá vajat, vagy olajat.

    VálaszTörlés
  16. Első piskótámat így sütöttem :) Viszont én (keményre)felvertem a fehérjét és így is nagyon szépen feljött.Annyi h a tésztáját kicsit sűrűnek találtam.De egyébként minden rendben volt vele :) köszi a receptet ;)
    üdv:Noémi

    VálaszTörlés
  17. tényleg nem kell sütőpor?

    VálaszTörlés
  18. körülbelül hány fokon kell sütni a piskótát ?

    VálaszTörlés
  19. Szia!

    A piskóta nagyon jó lett és könnyen meg is tudom csinálni,de a sütés miatt nekem is kiszárad:( Vegyem alacsonyabb hőfokra,vagy takarjam le a tetejét a sütés vége felé??
    Köszönöm előre is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Hogy miért szárad ki annak több oka is lehet. Lehet hogy túlverted a fehérjét, de lehet hogy tényleg a hőfokkal volt a gond. Minden sütő más egy kicsit, így a hőfokkal is variálni kell néha.
      Üdv: Farkas Vilmos

      Törlés
  20. Kedves Vilmos egy kicsit csalódott lettem már több mint 3 hete írtam ,illetve kérdeztem , a torta díszítő tanfolyamról de a mai napig nem kaptam választ.Nagyon szomorú lettem mert ma sem érkezett válasz hogy hol tudnék egy tortadíszítő tanfolyamot elvégezni? Gondolom sok a tenni valód és nem mindig ülsz itt de láttam hogy van olyan kérdés amire már másnap válasz érkezett!!Bocsánat ha türelmetlen vagyok!!Üdv. és szép napot

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andrea! Ne vedd magadra, ha nem válaszolok azonnal, de mostanában sokat dolgozom. A választ megtalálod a blogom főoldalának bal felső sarkában. Ide írtam ki, az aktuális tanfolyamokat. Jelenleg nem tervezek kifejezetten, tortadíszítő tanfolyamot, és nem is tudom, hogy ki tart kizárólag ilyesmit. Amennyiben csak ez érdekel, javaslom, hogy írd be a Google keresőbe. Biztosan tart valaki mostanában.
      Üdv: Farkas Vilmos

      Törlés
  21. Kedves Vili!
    Ha nekem 26 cm-es a torta formám akkor azt hány tojásból érdemes megsütni válaszodat előre is köszönöm!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez attól függ, hogy milyen magas piskótát szeretnél. Egy átlagos magassághoz a 8 tojást javaslom.

      Törlés
    2. Nagyon szépen köszönöm a válaszodat!!! Kipróbálom!!

      Törlés
  22. Vékony piskótalapokat sütök a formatortához, már kikísérleteztem hogy két tojásos legyen. de az a problémám hogy ahogy kisült megfordítottam lehúztam a papírt és a másik oldala rá is ragadt a törlőre. Mire célszerű kifordítani hogy utána tudjak vele dolgozni?

    VálaszTörlés
  23. Kedves Vilmos!A segítségedet szeretném kérni!Cukorbetegnek kell sütnöm tortát.A krémmel nincs is semmi gond, az sima ügy, de a piskótával bajban vagyok.Ugyanis próbáltam már egyszer folyékony édesítőszerrel piskótát sütni és valami borzalom lett, állagra, ízre, még illatra is :(
    Biztos vagyok benne neked van a tarsolyodban használható cukormentes piskótarecept.Nagyon megköszönném ha adnál tanácsot.Az sem baj ha nem klasszikus piskóta, hanem mondjuk kevert tészta.Előre is köszönöm. :)
    Ja igen, amiből van itthon az a Süssina tabletta, Cologran édesítő por és Ezerédes folyékony édesítőszer. Nyírfacukorhoz meg társaihoz sajnos nem tudok hozzájutni..

    VálaszTörlés
  24. Kedves Vilmos!!Ez egy tuti recept,hálás köszönet érte!!Ezer meg ezer féle piskóta receptet kipróbáltam egy sem lett ilyen tökéletes!!Egyetlen igazi változtatás van EZ és a többi általam sütött közt,mégpedig a hab felverés,kérem szépen eddig engem félrevezettek!!! :-) :-) Eddig az volt az alap,hogy a fehérjét addig kell verni mig olyan kemény nem lesz,hogy a fejrefordított tálból nem esik ki!!!Köszönöm :-)

    VálaszTörlés
  25. Kedves Vili,

    már néhány alkalommal készítettem ezen recept alapján a piskótát, és nagyon szép és jó lett. Legutóbb az epertorához való fehércsokis változat készült. Ez nem emelkedett fel a tortaforma tetejéig, így a felfordított hűtési módszer eredményeképp a piskóta teteje a gőztől kissé elázott (mivel ugye légrés maradt a forró tepsi és a piskóta között. ilyen esetben, ha nem emelkedik fel a tetejéig, hogyan célszerű hűteni, hogy ez ne forduljon elő (alap piskótánál is előfordul, hogy nem emelkedik fel tökéletesen).
    köszönöm a segítséget! Andi

    VálaszTörlés
  26. Kedves Vilmos!

    Tökéletes lett a torta. Az első lett a próba. 18cm fele adagokkal 160fokon.Púpos lett a közepe.:-) A második 23cm, ezt 140-150 fokon sütöttem . Gyönyörű lett. Köszönöm.
    Anikó

    VálaszTörlés
  27. végre normális piskótákat sütök! Egy tök alap kérdés: kristálycukor, vagy porcukor kell hozzá? Én porcukorral csinálom, a fehérjébe keverés miatt, de lehet, hogy nem fontos? A másik kicsit olcsóbb :)

    VálaszTörlés
  28. betettem sülni, kíváncsian várom az eredményt:-)

    VálaszTörlés
  29. Kipróbáltam búzalisztes és gluténmentes változatban is a hétvégén ezt a piskótareceptet. A lisztest nem kóstoltam, de kórházban lévő apukám szépen ette lekvárral töltve. A diétásnak az ízét is igazolhatom, hogy klassz. És szép magas maradt, nem esett össze! Azt csokikrémmal töltöttem, és csokimázat kapott. Elfogyott az utolsó morzsáig a családi találkozón, senkit nem zavart, hogy diétás...
    Nagyon tetszik a trükk, hogy húzzuk fel a karima tetejéig az oldalát! Köszi!

    VálaszTörlés
  30. Nagyon jól sikerült a piskótám. Én sokallottam a 8 tojást, ezért az elsőnél levettem 7-re, de még az is sok volt. A másodiknál amit kakaósra csináltam már csak 6 tojást használtam fel és így lett jó a 23cm-es formához. Még sosem sikerült ilyen magas piskótát készítenem. A tojásfehérjét is mindig jó keményre vertem fel, de amint olvastam nem így kellett volna. Ezután már csakis így csinálom, ahogy most olvastam nálad. Köszi!

    VálaszTörlés
  31. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  32. szia Vilmos, olyan kérdésem lenne hogy a tojás fehérjébe apránként adjam a cukrot...? vagy a még fel nem vert fehérjébe egyszerre ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia László!
      Az elején szoktam beletenni az egészet.

      Törlés
  33. Szia Vilmos! Nekem olyan kérdésem lenne, hogy ha normál (33X34cm) tepsiben szeretném sütni és, ha azt szeretném, hogy szép magasra feljöjjön a piskótám, akkor hány darab tojásból készítsem?
    Üdv. Icus :)

    VálaszTörlés
  34. Kedves Vilmos, köszönöm a szuper receptet, nagyon tanulsàgos volt. Emeletes tortàt kèszülök sütni, 26 cm ès 32 cm-es formàhoz hàny tojàssal kell szàmolni?

    VálaszTörlés
  35. Kedves Vilmos,

    a piskóta receptedet használom és mindig nagyon szépen sikerül. Most mákos piskóta alapot szeretnék készíteni. Ugyanúgy kell, mint a diós piskótát? (20 g darált mák?).
    Válaszodat köszönöm, sokat segítenél vele.

    VálaszTörlés
  36. Kipróbáltam ezt a receptet. Nagyon kíváncsi voltam. Még sosem mertem sütőpor nélkül piskótát sütni. Így is össze esett minden alkalommal. De most minden másképp történt. Végre egy tökéletes piskótát sikerült készítenem.
    Készítettem pár képet a sütés folyamatáról:

    http://kephost.com/image/ooo
    http://kephost.com/image/ooK
    http://kephost.com/image/oom
    http://kephost.com/image/ooH
    http://kephost.com/image/ooe
    http://kephost.com/image/oor
    http://kephost.com/image/ooh
    http://kephost.com/image/oo4

    VálaszTörlés
  37. Kedves Vilmos!

    Érdeklődni szeretnék, hogyha 8 tojásból szeretnél elkészíteni a piskótát, akkor ahhoz mennyi liszt illetve cukor szükséges? Illetve tojásonként hány grammal kell növelni a cukor és a liszt mennyiségét?

    Köszönettel: Alexandra

    VálaszTörlés
  38. Kedves Vilmos!

    Érdeklődni szeretnék, hogyha 8 tojásból szeretnél elkészíteni a piskótát, akkor ahhoz mennyi liszt illetve cukor szükséges? Illetve tojásonként hány grammal kell növelni a cukor és a liszt mennyiségét?

    Köszönettel: Alexandra

    VálaszTörlés
  39. Tisztelt Vilmos,
    Mindent úgy csináltam, ahogy le van írva, azzal a különbséggel, hogy én 26cm-es átmérőjű tortaformát használtam, nem 23 cm-eset. A formám magassága 8cm.
    Szóval mindent úgy csináltam, ahogy le volt írva, de a piskótám magassága csak kb. 3 cm lett. Az állaga igazi piskóta állag és az íze is kiváló lett.
    A fehérjét nem vertem nagyon keményre és a sütőajtót se nyitottam ki, csak a végén.

    Mi lehet a probléma?

    Tisztelettel,
    Simon László

    VálaszTörlés
  40. Soha nem tudtam tisztességes piskótát sütni..... ez egy újabb recept, újabb praktikákkal, gondoltam megpróbálom, hátha most.... Állaga gyönöyrű, színe gyönyörű, illata gyönyörű, de mint az előttem szólónál, nem lett több 3 cm-nél, kb. mint amikor beleöntöttem a 23 cm-s tortaformába. Nem esett össze (mint régen),de nem is volt miből, mert nem jött föl magasra....

    VálaszTörlés
  41. Kedves Vilmos!
    18cm-s formához milyen mennyiségek szükségesek? Sütési idő is a felére csökken?
    Előre is köszönöm!
    Betty

    VálaszTörlés
  42. Kedves Vilmos.
    Szeretnek ilyen szep piskotat csinalni en is. Nekem ez valahogy sosem sikerul. Kerdes: a formad amiben dolgozol oke,hogy 23cm atmeroju de milyen magas. Gondolom ez fontos mert ha kihuzom a szelere a tesztat egy sokkal magadabb falu tortaba akkor nem lesz egyenes a teteje.
    Valaszod elorre is koszonom
    Petra.

    VálaszTörlés
  43. Vilmos mi Steviával helyettesítenénk a cukrot amiből kevesebb kell 120g cukrot 0,4g stevia képes helyettesíteni, kérdés, az hogy kell e még valamit hozzátenni, a piskótához, mert ugye normál cukorhoz képest a stevia jóval kevesebb kell, kell e pótolni a kieső cukrot valami mással?

    VálaszTörlés
  44. A legjobb piskóta recept, rizsliszttel is kiválóan működik (gluténmentes).
    :)

    VálaszTörlés