Előszó

2013. március 25., hétfő

Fonott kalács, hat szálból


Húsvéti fonott kalács, hat szálból

Recept 1 db kb. 500 g-os kalácshoz

340 g liszt
34 g porcukor
34 g vaj
34 g tojás sárgája (kb. 2 kisebb tojásé)
20 g élesztő
4 g só
165 ml langyos tej
1 vaníliarúd kikapart belseje
½ Citrom reszelt héja
½ Narancs reszelt héja

Egy kevés tejben keverjük el az élesztőt, a tojássárgáját és a porcukrot. Majd az összes összetevőt gyúrjuk össze és dagasszuk simára. Ezután hagyjuk érni a tésztát 20 percig, majd gyúrjuk át és további húsz percig pihentessük. A tésztát osszuk hatfelé, és gömbölyítsük fel a kis darabokat. Rövid pihentetés után sodorjuk meg a szállakat, figyeljünk rá, hogy a szálak a végeik felé folyamatosan vékonyodjanak. Fonjuk össze a szállakat és kenjük le egész tojással majd húsz percig kelesszük, meleg gőzös helyen. Utána szobahőmérsékleten pihentessük, míg meg nem szárad rajta a tojás. Ekkor kenjük le újra, és továbbra is hagyjuk szobahőmérsékleten pihenni, míg meg nem szárad rajta a tojás. Így összesen maximum 35 percet kelesszük. 190 C-fokos előmelegített, gőzmentes sütőben 22-23 perc alatt süssük készre.

42 megjegyzés:

  1. Szia Vilmos!

    Elkészítettem ma a kalácsot,két adagot csináltam,nagyon finom ajánlom Mindenkinek.
    Utólagos engedelmeddel beírtam a receptet a konyhámba,persze csatoltam a videót is.
    Köszi szépen a receptet!
    Üdv Rozi.

    VálaszTörlés
  2. Szia Vilmos!
    Szinte írhatnám ugyan azt mint előttem Rozi. Ugyanis tegnap Én is megsütöttem a kalácsot és tényleg nagyon finom lett. Én is rögtön két adagot dagasztottam be. A fonás is sikerült.
    Köszi a finom receptet és persze a videót is, nagyon hasznos volt:)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Vilmos! Azt szeretném kérdezni, jól láttam-e a videón, hogy 190 fok légkeverésre állítod a sütőt? Én eddig mindig azt hallottam, hogy a kelt tészta kiszárad ha légkeveréssel sütöm.
    Még egy kérdés, nekem gőzölős sütőm van, a kelteket mindig a gőzös sütéssel készítem, te kimondottan gőzmentest írsz a recept végén, miért?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Moha!
      Jól láttad. Bár a sütési hőfok sütőnként változhat. Hőlégkeveréssel egyenletesebben oszlik el a hő a sütőtérben. Nem szárad ki. A kelt tésztákat legtöbbször, gőzös légtérben kell sütni, de a tojással kezelt felületű kalácsféléket, gőzmentesben. A gőz tönkretenné a kalács fényét.

      Törlés
    2. Szia én most sütöm életem első kalácsom recepted alapján .

      Törlés
  4. Nagyon köszönöm a válaszokat, megint tanultam valami újat! Nem olyan régóta van ez a sütőm, és gyűjtöm a tapasztalatokat, a sajátjaimat is, meg másokét is:)

    VálaszTörlés
  5. Csodás a kalácsod! Jó volt nézni ahogy fontad, nagyon figyeltem, de azért kíváncsi lennék magamra hogy mit tudnék most fonni?:-)) Ide-oda pakolnám , de hogy érdekes lenne elsőre az is biztos!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva!
      Javaslom, hogy próbáld ki előtte, mondjuk cipőfűzővel.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  6. Kedves Vilmos! A kalács tökéletes lett, köszönöm a receptet! http://mohakonyha.blogspot.hu/2012/07/fonott-kalacs.html

    VálaszTörlés
  7. Kedves Vilmos!
    Gyönyörű lett a kalács! :-))) Érdeklődnék, hogy milyen lisztet használtál?
    Eddig bonyolultnak láttam a hatos fonást, de a videódat nézve megvilágosodtam :-)))

    VálaszTörlés
  8. Kedves Vilmos!Soha ilyen érthetően, és egyszerűen nem mutatta még be egyetlen neten talált videó és képsorozat sem a hatosfonást.De azt hiszem ezt minden videódra és bejegyzésedre elmondható.Páratlan a szakértelmed, és az önzetlen segíteni akarásod.Rengeteget tanultam már eddig is a videóidból, és fogok is...és ezek után ha valamiben segítségre szorulok itt kutatok legelőször!Köszönöm, és ezerszer is köszönöm!!!!

    VálaszTörlés
  9. Kedves Vilmos!
    Van valamilyen tudnivaló, ha édes kalácsot szeretnék sütni ennek a receptnek a segítségével? Tehát valamit máshogy kell csinálni azon kívül, hogy több cukrot teszek bele? Ennyi liszthez mennyi cukrot tennél, hogy édes (de ne szájösszeragasztóan édes) kalácsot kapjak? Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rita!
      Ez alapvetően egy édes tészta, de ha tovább szeretnéd édesíteni növelheted a porcukrot 10-30 %-kal. Nem lesz szükség változtatásra a technológiában, de a leírtakat fontos betartani.

      Törlés
    2. Kedves Vilmos!
      Köszönöm a választ! Tegnap elkészítettem a recept szerint és gyönyörűséges lett a kalács! Következőnek kipróbálom a kicsit édesebb verziót.

      Törlés
  10. Kedves Vilmos!
    Ha cirmos kalácsot szeretnék (kakóval), akkor a hozzáadott kakaó milyen arányban módosítja a többi összetevőt, pl. akkor lisztből kevesebb kell, ugye? És kb. mennyi kakaót tegyek bele?
    Köszönöm,
    Szandi

    VálaszTörlés
  11. Kedves Vilmos!

    Szaritott elesztövel is ugyan ugy elkeszithetö , mint a hagyomanyosal?
    Valaszodat elöre is köszönöm.
    Ilona

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ilona!
      Szárított élesztővel is elkészíthető.
      Üdv: Farkas Vilmos

      Törlés
  12. Kedves Péter! Szuper a recept!! Életem első kalácsa... Isteni és tökéletes, hála a receptnek és a videónak. Köszönöm Zsófi

    VálaszTörlés
  13. Kedves Vilmos!

    Azt szeretnem kerdezni, ha en szeretnek mazsolat is a kalacsba, akkor azt mikor tegyem hozza?
    Valaszodat elöre is köszönöm Ilona

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ilona!
      A mazsolát elegendő a dagasztás végén hozzáadni.

      Törlés
  14. Szia Vilmos!

    A Nagypapam, Isten nyugtassa, pékmester mellett dolgozott egész életében. Nalunk a kenyér és egyéb pektermékek mindig a legjobb minoseguek voltak. Sajnos kényelembol, sosem tanultam meg sutni. Tobb mint 5 eve Irorszagban elek, ahol nem igazan tradicionalis a feher kenyer es az elesztos pektermek. Meg elesztot sem lehet kapni igazan a szaraz poron kivul :S Veletlenul talaltam ra az oldaladra, mivel az elso kisbabamat varom, es megkivantam Nagyapa kalacsat. Olyan izgalom es orom van a szivemben, alig varom hogy kiprobalhassam a recepted. Nagyon sok koszonet a munkadert!

    Udvozlettel,
    Ilona

    VálaszTörlés
  15. Szia Vilmos!
    Szuper a recept- és nagyon ügyes vagy, gyönyörű a fonat! :)
    Életemben először mertem neki fogni a 6-os fonásnak, és.... sikerült, hála neked.
    Ízre is biztos tökéletes lesz!
    Köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  16. Kedves Vilmos!

    Köszönöm a receptet :) Bár a fonás elég egyedi lett (legközelebb majd gyakorlom cipőfűzővel) és sajnos nekem nem lett ilyen szép sima, inkább levegős-buborékos, de ennek ellenére isteni íze lett és nagyon jó állaga. :)

    Üdv,

    Zsuzsi

    VálaszTörlés
  17. Kedves Vilmos! egy dolgot nem értek. Hogy lesz 340 g lisztből 500 g-os kalács?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocs, hogy beleszólok, de a kalács súlyát a liszt ÉS a többi összetevője együtt adja ki.

      Törlés
    2. És még csak nem is 500, hanem 605 grammos lett az a kalács, amit grammra pontosan a recept szerint sütöttem. Igaz, nem egyedül csak lisztből készült.

      Törlés
  18. Tisztelt Farkas úr!
    Eddig innen-onnan előkerült receptek szerint készítettem a kalácsot, amíg rá nem leltem az Ön receptjére. Három nagyon apró különbséggel - vaníliás cukor vanília helyett, a második tojással bekenés után nem vártam a száradásra és sütőpapírra tettem, mert utálok tepsit mosogatni -
    elkészítettem, szerintem tökéletes lett. Négyszer megnéztem az Ön videóját és simán ment a fonás is.
    Konklúzió: az összes eddigi kalácsrecept a szemétben, maradt az Öné.

    VálaszTörlés
  19. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  20. Vilmos, ki szeretném in is próbálni, de én az USA-ban élek. A liszt másabb. Volna-e rá tanácsod, hogy melyik liszt lenne a legjobb itt? Ismerős vagy-e az itteni lisztekben? A másik, hogy ezek a sütők itt legkeveresesek? Köszönöm a válaszod előre is.

    VálaszTörlés
  21. Kedves Vilmos!Ma elkészitettem a kalácsot,nagon jól sikerült!!!Nagyon szépen köszönöm a receptet,és a videót!!Tökéletes a recept!!!

    VálaszTörlés
  22. Szuper tökéletes! Olyan kezdő is sikert arat, mint én! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  23. Évek óta csak ezt a kalácsot sütöm! A video nagyon szép, pontos, könnyen követhető! Az íze pedig messze a legjobb!!! :)

    VálaszTörlés
  24. Nagyon szépen köszönöm a receptet, s főleg a videót 😍 Tökéletes lett a kalács!!!

    VálaszTörlés
  25. Tavasszal a karantén idején sütöttem először életemben fonott kalácsot. Egy barátnőm küldte át ezt a receptet. Gyönyörű lett, és finom! Sikerélményem volt, azóta is többször megsütöttem. Hasznos a videó a 6-os fonásról, köszönöm!

    VálaszTörlés
  26. Kedves Vilmos!
    Azt szeretném kérdezni, hogy meddig marad finom, puha a kalács, mondjuk ha kihűlés után nylonzacskóba rakom?
    Üdvözlettel

    VálaszTörlés
  27. Köszönöm, még ilyen finom, puha kalácsot nem sütöttem! :) A receptet mentettem!

    VálaszTörlés
  28. Nagyon szép munka! Ha adhatok egy tippet... Ezzel a technikával készíthetünk 14 fonatos kalácsot is. A trükk egyszerű. A mennyiségeket át kell számolni 800 gramm liszthez. Összesen 14 szálat kell előkészíteni. Előbb kettő hatszálas kalácsot kell előkészíteni. Az egyik kicsit nagyobb legyen. A nagyobbik kalács tetejét kicsit készítsük elő, hogy a kisebbik hatfonatost rá tudjuk tenni. Amikor a 2 hatos kalács egymáson van, akkor a maradék kettő tésztaszálat csak egyszerűen összecsavarjuk és a kalács tetején hosszában rá kell helyezni. A technológia (lekenés, pihentetés, stb.) az hasonló a bemutatotthoz. Egyedül a sütésnél kell változtatni, mert ez egy nagy kalács. Kicsit kisebb hőfokon és tovább kell sütni. Hasonlóan finom, csak látványosabb. Jó étvégyat hozzá.

    VálaszTörlés